انتخاب روز ملی دختران در سال پیامبر اعظم

   

 

 

این نجات دهنده دختران از نادانی دوران جاهلیت، انتخاب به جایی است، اما باید فرصتی باشد برای بررسی جایگاه و امکانات دختران در جامعه و توجه به این نکته که آیا با توجه به میزان اهمیتی که اسلام به دختران می دهد، آنان از امکانات مناسبی در جامعه  ما برخوردارند؟   متاسفانه به رغم تاکید دین اسلام بر توجه ویژه به دختران هنوز بیشتر آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل در کشور مختص دختران است ضمن اینکه بیشترین مشکلات ساختار قامتی به دلیل عدم توجه به ورزش دختران نیز از آن آنهاست. به گفته مسوولان گسترش فرهنگ حیا و حجاب، افزایش خودباوری، اصلاح نگرشهای جامعه، خانواده و رسانه ها نسبت به دختران و همچنین الگودهی بهینه از منش حضرت معصومه(س) از جمله اهدافی هستند که در روز ملی دختران دنبال می شوند.  روز ملی دختران فرصتی جدید برای بررسی جایگاه و امکانات دختران جامعه است، دخترانی که مادران فردا هستند  و تربیت صحیح آنها تضمین موفقیت جامعه آینده است. اما دنیای دختران چگونه است و دختران درباره مسائل و مشکلاتشان چه می گویند، کمبود امکانات فرهنگی و ورزشی جز» مشکلاتی است که دختران همواره از آن گله مندند، نرگس بهرنگ دانش آموزی است که می گوید: امکانات بسیار محدودی برای دختران خصوصا در جنوب شهر وجود دارد، ورزش دخترها محدود می شود به وقت ورزش و فقط زمانی که معلم ورزش حوصله داشته باشد، پارک و سینما هم که حرفش را نباید بزنیم، تنها یا با دوستان رفتن ممنوعه و پدر و مادر هم که حوصله اش را ندارند.تابستان که می شود یا مجبوریم در پایگاه تابستانی مدرسه ثبت نام کنیم با اینکه مثل یک دختر خوب فقط به کارهای خانه برسیم. ساناز راحمی با اشاره به مادر بزرگش می گوید: مادربزرگم معتقد است که دخترها وقتی بزرگ می شوند فقط باید تمام فکرشان خانه و مسائل مربوط به آن باشد، و معنی ندارد که دخترها به بهانه ورزش هر روز از خانه بیرون روند. وی ادامه می دهد: من دوست دارم ورزش کنم، دوست دارم بتوانم استقلال فکری داشته باشم و این چیزی است که در خانه ما برای دختران معنی ندارد.
جامعه، دختران را موجوداتی ضعیف می بیند  
اما بنفشه سالاری دنیای دخترها را جور دیگری می بیند،  او که دانشجوی ترم اول است، می گوید: به نظر من مشکل دخترها فقط در کمبود امکانات و محدودیت های دست وپاگیر خلاصه نمی شود، مشکل اصلی دخترها دیدگاه جامعه نسبت به آنهاست، جامعه به دختران به چشم آدمی نگاه می کند که همیشه باید تحت حمایت باشد، همیشه باید حامی داشته باشد، در نگاه مردان جامعه ما، دختران موجودات ضعیفی هستند که باید همیشه حمایتشان کرد، هنوز جایگاه دختران در جامعه ما معرفی نشده است. ساناز پورهاشم نیز با تاکید بر اینکه به رغم تمام مشکلات در حال حاضر آمار پذیرش دختران در دانشگاه های کشور بیشتر از پسران است، می گوید: دختران ایرانی با محدودیت ها خوب کنار آمده اند اما هنوز نتوانسته اند جایگاه خود را در جامعه پیدا کنند. وی که دانشجوی ترم چهارم دانشگاه است، می افزاید: متاسفانه دیدگاه غالب جامعه استقلال را برای دختران مجاز نمی دانند. وی با اشاره به روز ملی دختران در روز تولد حضرت معصومه(س) می گوید: به نظر من مشکل دختران جامعه با نامگذاری یک روز حل شدنی نیست، حل مشکلات دختران نیازمند کار فرهنگی مستمر است.
دختران شهری محدودیتی ندارند  
اما سمیرا بیات که مادر دو دختر نوجوان است، می گوید: به نظر من دخترها خصوصا در شهرهای بزرگ محدودیتی ندارند، آنها به راحتی علایق خود را دنبال می کنند، محدودیتها بیشتر مربوط به جوامع روستایی و شهرهای دورافتاده است که در آن جوامع نیز آنقدری که دخترهای امروز بحث مشکلات را بزرگ کرده اند بزرگ نیست. وی ادامه می دهد: به نظر من دخترهای جوامع روستایی راه زندگی خود را راحت تر پیدا می کنند تا دختران شهرهای بزرگ با امکانات زیاد، ضمن اینکه نسل جدید دختران نسلی بسیار پرتوقع است.
یک روز فقط مختص دختران  
عضو فراکسیون زنان درباره نامگذاری روز ملی دختران در روز میلاد حضرت معصومه(س) به خبرنگار فارس می گوید: هرچند که روز میلاد حضرت زهرا(س) روز زن نامگذاری شده است و در این روز زنان تقدیر می شوند اما لازم بود که روزی فقط مختص دختران درنظر گرفته شود. فاطمه آلیا می افزاید: با توجه به سال پیامبر اعظم و توجه ویژه ایشان به دختران انتخاب روز تولد حضرت معصومه (س) به عنوان روز دختران کار ابتکاری به منظور الگوسازی برای دختران است. وی با تاکید می کند که در روز تولد حضرت معصومه (س) باید به ابعاد وجودی ایشان برای الگوسازی توجه شود. رئیس فرهنگسرای دختران نیز با اشاره به اینکه سعی کردیم در اولین سال نامگذاری روز ملی دختران به هویت واقعی دختران بپردازیم، می گوید: متاسفانه در حال حاضر دختران جایگاه مناسبی در سطح جامعه ندارند و روز ملی دختران می تواند جایگاه مناسبی برای آنها ایجاد کند. نرگس معدنی پور با تاکید بر اینکه بررسی مشکلات دختران نیاز به تحقیق و پژوهش بیشتری دارد، می افزاید: سعی می شود با روز ملی دختران نگرش درستی به جایگاه دختران در جامعه به وجود آوریم و بر اساس نیازسنجی ها تعریف درستی از جایگاه دختران و حضور آنها در سطح جامعه ارایه دهیم. وی با اشاره به اینکه بر اساس نیازسنجی ها تعریف درستی از جایگاه دختران و حضور آنها در سطح جامعه وجود ندارد، می گوید: تا کنون در بحث الگودهی به دختران کار چندانی صورت نپذیرفته است. معدنی پور با تاکید براینکه ابتدا باید نگرش جامعه نسبت به حضور دختران درجامعه را تغییر داد، می افزاید: تا کنون هیچ سازمانی به شکل ویژه به تحقیق و پژوهشی درباره دختران نکرده است، حتی تا کنون هیچ ارگانی به شکل خاص به بحث دختران نپرداخته است. وی می گوید: روز ملی دختران بهانه ای است تا ضمن بررسی مسائل و مشکلات دختران جامعه الگوی مناسبی همچون حضرت معصومه (س) را به دختران جامعه معرفی کنیم. هرچند که روز دختران در سالروز میلاد حضرت معصومه(س) انتخاب شایسته ای است اما امید می رود که در این روز نیز مثل بسیاری از روزهای ملی کشور فقط به تایپ تعدادی کلمه در کنار تاریخ روز اکتفا نشود و ابعاد مختلف نام گذاری این روز سنجیده شود.
    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد